Page content

article content

De belangrijkste lessen van 10+ jaar personal trainer zijn!

Ondertussen werk ik al meer dan 10 jaar voor mezelf als Personal Trainer. In al die jaren heb ik me verdiept in elke keer weer de nieuwste inzichten in training, voeding en lifestyle. Van de meest krankzinnige tools om mee te trainen tot de meest extreme diëten.

Met name de laatste paar jaar heb ik een ontzettend grote sprong gemaakt qua kennis en visie.
Als ik dit moet samenvatten, dan zou ik dit verdelen in de volgende 4 punten:

Het enige moment dat je volledig stressvrij bent, is als je dood bent!

Je hebt stress nodig om te leven. Stress dwingt om mensen (maar ook dieren en planten) zich aan te passen en te overleven. Stress maakt je sterk. Stress is een prikkel die wij als trainers toedienen met oefeningen om je sterker te maken. Geen stress, betekent dus ook geen kracht.
Het woord stress heeft vaak een negatieve lading, maar stress op zichzelf is niet verkeerd. Het is met name het niveau en de duur van stress die het verschil maken tussen goed en slecht. Langdurige hoge stress put je lichamelijk en mentaal uit.

Als je niet geprikkeld wordt, je krijgt geen stress toegediend, dan word je lui en zwak. Mijn advies is altijd: daag jezelf uit, doe dingen die je spannend vindt, zoek die schop onder je kont op. Maar zoek daarnaast ook een uitlaatklep om die stress te ontladen.

Chronische pijn en trainingsplateaus zijn gelinkt aan darmproblemen!

Best een vage combinatie toch? Dit zou ik 10 jaar geleden nooit gezegd, geweten of geloofd hebben. Maar als je bedenkt dat 70% van je immuunsysteem zich bevindt in je darmen, klinkt het opeens veel logischer. Als je veel stress hebt en rotzooi eet, raken je darmen ontstoken. Als ze ontstoken zijn zal je meer gevoelig zijn voor ziekte en/of vermoeidheid.

(Ontstekingen zijn een normale reactie in het lichaam, iedereen heeft op elk moment van de dag wel ergens een kleine ontstekingsreactie in het lichaam)

Je interne organen gaan altijd boven je spieren als het neerkomt op het prioriteitssysteem van je lichaam. Op het moment dat er een ontsteking is, zal je lichaam meer zuurstof en bloed naar deze ontsteking pompen dan naar je spieren. Houdt dit lang aan, dan zal je je dus zwakker voelen en zal je op een trainingsplateau komen. Zorg dus goed voor je darmen, zodat je sterker wordt met minder pijn.

Voeding, vocht en beweging zijn hierin mega-belangrijk!

Je lichaam weet beter dan jijzelf waar je een probleem hebt!

Iedereen heeft wel eens een pijntje aan z’n knie, z’n schouder of elleboog. Als dit wat langer duurt zoek je een fysiotherapeut op en deze gaat dan rond dit pijnlijke gewricht zoeken naar het probleem. Na 8 behandelingen voel je je een stukje beter, maar na een tijdje komt het pijntje weer terug.

Vaak is het pijntje de uiting van het probleem, het is het laatste kraaltje van de ketting, maar waar is het begin? Dát is veel belangrijker om uit te zoeken! Want als je weet waar het probleem begint, kan je gaan zoeken naar de oplossing.

Je brein is hierin belangrijk, het is tenslotte het controlecentrum van je lichaam.
Een vriend van mij is auto-monteur en ik gebruik hem vaak als voorbeeld. Want als ik met de auto langs de kant van de weg sta, dan trek ik de klep open, kijk ik of er iets rookt, iets sputtert of misschien iets warm of juist koud is. Als ik vervolgens de auto naar de garage breng, gaat die klep helemaal niet als eerste open. Dan wordt er eerst een computertje aangesloten in de auto en wordt er een fout-code uitgelezen zodat de monteur weet waar hij moet zoeken.

Dit kan ook met je lichaam en je brein. Als we dit doen, komen we vaak bij een oplossing die verder weg ligt van de pijnlijke plek. Als voorbeeld: 11 jaar lang een pijnlijke schouder en dit werd opgelost door het masseren van een plekje in de handpalm. Doktoren, fysiotherapeuten hadden daar nooit gezocht.

Dus als je met een pijntje loopt, ga er dan niet blind vanuit dat daar ook de oplossing van het probleem zit. Kan je fysiotherapeut je niet verder helpen nadat je je behandelingen hebt gehad en blijf je rondlopen met de pijn?  Dan is het geen overbodige luxe om eens een consult met Dr. Wayne Boyes in te plannen. Hij is dé meester als het neerkomt op het oplossen van ‘onoplosbare problemen’.

Het lichaam wil altijd meer energie en zoekt naar de weg van de minste weerstand.

Je lichaam speelt altijd vals en doet wat er ook maar nodig is om energie te besparen. Dit is cruciaal om te begrijpen zodat je je gedrag kan verklaren in relatie tot voeding en beweging. Als je veel last hebt van stress, angst en spanning (oef wat zijn die spieren altijd stijf) zal er minder bloed naar je spieren gaan die op hun beurt ontstoken raken. Ontstekingen kosten veel energie van het lichaam, waardoor er minder energie overblijft voor andere dingen. Als je hierbij wel flink blijft sporten en rotzooi blijft eten voed je als het ware deze ontstekingen. De ontstekingen worden erger en jij voelt je steeds slechter.

Om meer energie te krijgen zal je lichaam minder willen bewegen en meer rotzooi willen eten. Waarom dan? Omdat dit de makkelijkste manier is om energie binnen te krijgen. Je brein denkt alleen maar aan NU, het denkt niet na over morgen. “Niet bewegen en veel suiker eten, probleem opgelost!”

Maar het grote probleem is dat dit niet voor de lange termijn werkt zonder dat dit consequenties heeft. Hoe kun je dit voorkomen en/of verhelpen? Door niet teveel tegelijkertijd te doen. Begin langzaamaan meer te bewegen en gezonder te eten.

Een 180 graden draai zal je alleen maar laten falen. Maar als dit gebeurt leer er van!

Ik ben benieuwd wat ik opschrijf als ik weer 10 jaar verder ben! We gaan het zien, ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb, of in ieder geval een klein inzicht gegeven heb in mijn visie op het menselijk lichaam.

Comment Section

0 reacties op “De belangrijkste lessen van 10+ jaar personal trainer zijn!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.