Necktraining professionele autocureurs

Necktraining, specifieke testen voor je nek!

Hoe test je nekkracht?
Net voor de start van het nieuwe raceseizoen hebben we al onze professionele coureurs hun nekkracht getest. Testing is een cruciaal onderdeel van ons trainingsprogramma. Door het testen kunnen we duidelijk in beeld brengen hoe sterk een coureur is geworden, maar ook waar evt. tekortkomingen zitten.

Omdat we vanuit wetenschappelijke onderzoeken en data van de circuits een overzicht hebben gemaakt wat een coureur aan kracht te verduren krijgt op zijn nek tijdens een race kunnen we heel specifiek trainen. Simpel gezegd, we weten precies hoeveel kracht een GT coureur op z'n nek te verwerken krijgt en hoeveel dit bij een F1 coureur is. 

Hierdoor kunnen we de nektraining in ons trainingsschema zo inrichten dat een coureur meer dan genoeg kracht op zijn nek kan verwerken maar dat er ook nog genoeg tijd en focus blijft voor andere trainingsonderdelen. Het maakt ons necktraining programma dus efficiënter en effectiever.

Door middel van ons testprotocol hebben we van elke coureur data verzameld, of een baseline neergezet, waarmee we progressie bijhouden. Hierdoor kunnen we precies zien per nekbeweging hoeveel kracht zij maximaal kunnen genereren. Maar dus ook of zij bestand zijn tegen de G-krachten in de raceklasse waarin zij rijden.

Laten we Thijmen Nabuurs als voorbeeld nemen. Vanuit onze onderzoeken weten we dat een GT4 raceauto bij het aanremmen 2,5G genereert. Een hoofd weegt ongeveer 5kg, samen met de helm kom je dan op ongeveer 7kg. De G-krachten bij het remmen duwen je hoofd naar voren, in flexie, om dat tegen te gaan spannen de spieren achter in je nek zich om anti-flexie te veroorzaken.

Als je maximaal hard remt in een GT4 raceauto komt dat dus neer op een druk van bijna 18kg op het achterhoofd.

Tijdens het testen willen we dat Thijmen dus minimaal 18kg aan kracht kan genereren in een anti-flexie beweging. Het liefst zelfs meer! Als dit het geval is weten we dat de coureur deze G-krachten goed kan weerstaan. Is dit niet het geval dan zullen we dus ons trainingsschema aan moeten passen.

Testing geeft ons dus sturing om ons trainingsprogramma goed in te richten. Als een GT4 coureur veel meer dan 18kg aan kracht kan produceren in anti-flexie dan kunnen we onze focus in het trainingsschema verleggen naar een onderdeel waar meer aandacht nodig is.

Wil je meer weten over ons Motorsport Performance Program? Klik dan hier!

Reactie plaatsen