Page content

article content

Test je voeten en train op je voeten! (deel 1)

Je wordt tegenwoordig dood gegooid met de zin: “Zitten is het nieuwe roken!” Met andere woorden de nieuwe welvaartsziekte van deze tijd is dat we vooral zitten. In mijn optiek klopt dit niet, je moet het vanuit een ander perspectief bekijken. Het gaat er niet om dat we téveel zitten, het gaat erom dat we niet genoeg bewegen. En als we dan besluiten om te gaan bewegen dan vergeten we de problemen die door teveel zitten zijn ontstaan aan te pakken. Terwijl het begin van de oplossing vrij simpel kan zijn: TRAIN OP JE VOETEN!

Zittend trainen

Denk eens terug aan je laatste bezoek aan de sportschool. Wat heb je gedaan? Vaak start het met eventjes 10 minuten warm fietsen op een hometrainer (zittend), dan start er een rondje langs de machines waarbij je vooral….. ZIT! En als je dan dumbells of halters gebruikt dan doe je dit vaak in combinatie met een fitnessbankje zodat je weer zit.

Wij als mens zijn niet gemaakt om te zitten. Veel orthopedische diagnoses zijn gelinkt aan chronisch zitten. Pijn in je onderrug is onlosmakelijk verbonden aan te strakke heupbuigers en stijve hamstrings, spieren die in een verkorte positie komen tijdens het zitten.

Als je al zoveel zit tijdens je werk, tijdens je woon- werkverkeer of als je thuis ontspant na een lange dag, waarom zou je dan tijdens je trainingen ook nog eens gaan zitten? Ik kan je het antwoord wel geven, het is namelijk veel makkelijker. Als je staat moet je lichaam meer moeite doen om een goede positie te bewaren. Staand trainen vraagt om een goede core-stability, en laat dat nu juist één van de dingen zijn die door het zitten slecht is geworden.

Versterk je voeten, bouw een fundament!

Je voeten zijn het fundament van je lichaam, als peuter zijn de receptoren in je voeten één van de belangrijkste sensoren in je lichaam om te leren lopen, balans te houden en te leren waar je ledematen zijn ten opzichte van ruimte (dit heet propriocepsis). Kindervoeten lijken nog een beetje op de voeten van apen, ze kunnen dingen vastpakken, ze zijn flexibel en worden bij het klimmen en klauteren continu gebruikt. Na een tijdje gaan we schoenen dragen, waardoor onze voeten slap worden. Vergelijk het met een gebroken been, in het ziekenhuis komt er gips om en na 6 weken is je spiermassa afgenomen en zijn je beenspieren zwak geworden omdat ze 6 weken lang niet zijn gebruikt. Kun je nagaan hoe zwak je voeten zijn nu je al jaren lang vooral schoenen aan hebt!?

Als ik in de gym mensen krijgen met bijvoorbeeld enkel-, knie- en/of rugklachten dan is er één simpele test om inzicht te krijgen in hun bewegen en die kun je zelf ook doen.

Test je voeten

  1. Pak een spiegel en zet deze op de grond neer (of zorg dat je voor een spiegel staat zodat je je voeten goed kunt zien), trek je schoenen en sokken uit en plaats je voeten tegen elkaar aan.
  2. Til één voet op zodat je op je andere voet balanceert.
  3. Kijk goed naar je enkel, hoe beweegt deze? Beweegt deze vooral naar binnen of naar buiten?
  4. Zie je de spieren in je voet/enkel bewegen? (ja? Perfect!!!)
  5. Herhaal dit met je andere voet, en kijk of je verschil ziet met je eerste voet.

Vaak is het zo dat enkels naar binnen bewegen en dat de voet plat gedrukt wordt, alsof je platvoeten hebt. De brug onder je voet stort in. Dit laat zien dat je voeten zwak zijn en dat jarenlang schoenen dragen, soms zelfs met (podologische) zooltjes, je voeten geen goed hebben gedaan.

Gelukkig is dit effect voor een groot gedeelte omkeerbaar.

En dat begint door heel simpel zoveel mogelijk op blote voeten te lopen.Dus kom je thuis, trek je schoenen uit. Ga je trainen trek in de gym als eerste je schoenen uit. Ben je aan het trainen kies dan oefeningen waarbij je moet staan, zo zullen je voeten sterker worden omdat ze hard moeten werken om je balans te bewaren.

Wil je specifieker je voeten trainen dan zul je dit consequent moeten oefenen en verbeteren, hoe je dit doet lees je in deel 2!

Comment Section

0 reacties op “Test je voeten en train op je voeten! (deel 1)

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.