Page content

article content

Verbeter je FOCUS!

De gemiddelde mens heeft een aandachtsspanne van 8 seconden, dat is minder dan een goudvis. Deze aandachtsspanne is over de jaren heen zelfs nog korter geworden,  door onze digitale verbondenheid en doordat je hersenen altijd op zoek zijn naar ‘wat is nieuw en wat komt hierna?’.

“Het maakt niet uit in welke omgeving of situatie mensen zijn, overleven hangt af van de mate van focus op wat belangrijk is. Deze vaardigheid is niet veranderd, die is alleen verplaatst naar online.” Alyson Gausby, consumer insights lead for Microsoft Canada.

Dus wat doe je als je je moet focussen op je werk, en niet op wat er allemaal om je heen gebeurt? Voor de meeste mensen is de eerste en meest belangrijke stap om focus te vergroten om er op een andere manier tegenaan te kijken.

Focus is zoals een spier, je kunt je focus trainen om langer en sterker te worden. Teveel mensen leggen zich erbij neer dat ze gewoon niet zoveel focus hebben, en dit wordt een soort self-fulfilling prophesy. Maar op het moment dat je je er juist niet bij neerlegt, kan je op een veel realistischer manier je focus op gaan bouwen.

Met een combinatie van mindset en tools is het mogelijk  om een omgeving te creëren die juist focus bevordert. Hier zijn 8 tips en tricks om afleidingen te elimineren en aandacht te geven aan wat je moet doen.

1. Bereid je hersenen voor

Voordat je een taak start: breng je hoofd tot rust. Neem één/twee minuten waarin je comfortabel zit en adem diep naar je buik. Je hoeft niet als een wannabe yogi in een kleermakerszit te gaan zitten, te gaan chanten o.i.d., maar laat je lichaam even tot rust komen voordat je aan het werk gaat. Je zult merken dat dit je helpt concentreren.

2. Begrijp waarop je je wil focussen

Focus vraagt om een stukje begrip, “waarom wil ik me hierop focussen en waarom heeft dit prioriteit over alle afleidingen?”.
Onderzoek waar jij jouw focus aan wilt besteden dit jaar, deze maand, deze week én  vandaag. Pak je agenda erbij en blok tijden waarin je je focust op die punten.

“Focus vraagt om begrip waarom DIT belangrijker is dan al je afleidingen!”

Dit zorgt ervoor dat je je niet laat leiden door last-minute, niet noodzakelijke randzaken. Dat zijn namelijk de echte focus-killers!

3. UNPLUG 30 minuten

Als je je moet focussen log je dan uit op je email en social media. Zelf als alles voor je gevoel instort zonder je email, doe jezelf een plezier en log eens uit voor 30 minuten aan het begin van je dag of in de middag. Je zult niet geloven hoeveel je gedaan krijgt als je niet de hele tijd gestoord wordt door mails en meldingen.

4. Kopje koffie erbij!

Een kopje koffie in de morgen helpt je niet alleen bij het wakker worden, het kan je ook helpen bij je focus over de dag heen. Als je een aandachtsbooster nodig hebt dan is een loopje naar het koffiezetapparaat best een goed idee (mits je lekkere koffie hebt natuurlijk). In een onderzoek, dat gepubliceerd werd in het Journal of Alzheimer’s Disease, werd er een connection gevonden tussen cafeïne en cognitief vermogen.

Cafeïne zorgt niet voor een verbetering van het leervermogen of een verbetering van het geheugen. Maar het verbetert wel fysieke opwinding, dit zorgt ervoor dat je minder gevoelig bent voor afleiding en je je beter kunt focussen tijdens een zware taak.

5. Check de thermostaat even…

Als het té heet of té koud is op je werkplek kan dit invloed hebben op je focus. Een studie van Cornell University ontdekte dat de mensen die het meest productief waren en de minste fouten maakten, werkten op een werkplek met een temperatuur tussen de 20 graden en de 25 graden Celsius. Een andere studie uit Finland ontdekte dat de meest optimale temperatuur om in te werken 21,5 graden Celsius is.

Ben jij degene die niet aan de thermostaat mag zitten, pak dan een trui mee of zet een ventilator neer.

6. Zet een muziekje op.

Teveel achtergrondgeluid kan erg afleiden. Er is een studie die aantoont dat het opzetten van muziek je kan helpen om te focussen op je eigen gedachten. Enige aandachtspuntje…. je moet de muziek wel leuk vinden.

Het is een gegeven dat ook muziek een kwestie van individuele smaak is en of het nu Beethoven jouw smaak is of The Beatles, Martin Garrix of misschien zelfs wel Céline Dion, zet maar aan en ga aan het werk.

7. Neem korte pauzes

In plaats van je helemaal te barricaderen tegen alle afleidingen, plan ze juist in. Je kunt je focus maar een bepaalde periode vasthouden, daarna valt deze heel langzaam weg. Dit kun je voorkomen door tijdens lange taken een korte break te nemen. Eigenlijk deactiveer je je taak en na een korte break waarin je nieuwe energie opdoet activeer je de taak weer.

8. Doodle

Als je in een lange meeting zit of bij een lange conferentiesessie, verbeter je je focus (en artistieke skills) door te doodlen (doodlen is het gedachteloos tekenen, een raar poppetje tekenen bijvoorbeeld).

Er is een studie naar gedaan en die trok de conclusie dat doodling je cognitieve prestaties verbetert en je herinnering aan het onderwerp versterkt.

“Doodling stabiliseert opwinding tot een optimaal niveau, dit zorgt ervoor dat mensen alert blijven en verveling tegen gaan.” lead researcher Jackie Andrade.

 

Het heeft mij behoorlijk wat focus gekost om dit te schrijven, en met wat kleine pauzes tussendoor is dit volgens mij best prima gelukt. Als je nog vragen hebt, let me know, ik beantwoord ze graag voor je!

Comment Section

0 reacties op “Verbeter je FOCUS!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.